zaterdag 9 mei 2009

Geaardheid


Op de achterkant van de NRC lees ik vandaag dat er een boek is verschenen over lesbische rolmodellen. Echt een boek waar we behoefte aan hebben. Volgens de samenstellers Mirjam Hemker en Linda Huijsmans is de lesbo in de samenleving nog tamelijk onderbelicht. Tevens melden ze dat er waarschijnlijk een lesbische medewerker op het binnenhof rondloopt. Tjonge. In hetzelfde artikel wordt een onderzoek van de universiteit Amsterdam aangehaald waarin staat dat vrouwenvrouwen ( lesbo’s) vaker last hebben van woede aanvallen en depressies. Ook ontzettend nuttig om te weten, maar wat het met het betoog van het artikel te maken heeft wordt niet duidelijk. De samenstellers van het boek over ‘lesbiconen’ verbazen zich er ook nog over dat ze vooral in de kunstwereld op weerstand stuiten voor hun initiatief.’ Als ik merk dat jullie mij noemen in je boek krijg je een proces aan je broek.’ Dat lijkt me ook de enige juiste reactie. Er blijken volgens de samenstellers opvallend veel lesbische vrouwen bij de NOS te werken met deze ‘geaardheid’. Ik vond het journaal toch al een beetje een slap en weinig informatief programma, maar nu ik weet dat er vrouwen met een geaardheid werken denk ik dat ik voorlopig helemaal niet meer ga kijken. Journalisten die veel lijden aan woede uitbarstingen lijken me niet erg betrouwbaar.