maandag 19 april 2010

KKS18: Aficionado

Op een barbecue in Scheveningen waren we samengekomen om het leed van de stofwolk te bespreken. De stofwolk die ons allemaal aan de grond had gehouden. In plaats van naar een stierengevecht in Sevilla te gaan, zoals sommigen van ons zich hadden voorgenomen, begonnen we maar weer eens aan de klassieke discussie over de vraag of stierenvechten moreel verwerpelijk is. 'Hoezo ben jij tegen stierenvechten als je wel goedkope hamburgers naarbinnen werkt?', was mijn nogal sfeerverpestende opmerking van de avond. Sinds kort ben ik van mening dat het argument dat dieren doden voor de lol verwerpelijk zou zijn, nogal kort door de bocht is als het gaat om stierenvechten. 'Ook jouw hamburegr is voorde lol'. was dan ook mijn reactie. Bovendien denk ik dat stierenvechten een dans is tussen stier en mens. Een dans waarbij het leven zelf op het spel wordt gezet. Maar die zogenaamde magie, de sfeer in het stadion, ik ben er inmiddels klaar voor. Een stofwolk hield ons tegen. Nu stond ik as te happen op het achterplatje van het nieuwe huis van H, maar er was geen vis voor boven de kolen. 'Waarom eet je geen kip?', vroeg iemand aan mij. 'omdat die vol zit met antibiotica.' Ik was als enige vegetarier op het achterplatje een voorstander van het stierenvechten. Naarmate de avond vorderde, bleken de meeste mensen niet zozeer een hekel te hebben aan het stierenvechten maar aan het soort mensen dat hier van houdt. Het rechts, meer conservatieve deel van Spanje. De barbecue duurde niet al te lang, en ik ging met de lieve G mee naar Sahara. Eerst langs de bioscoop, maar de film was al begonnen. ' Je bent stiekemn blij dat we niet naar de film  hoeven.' zei de lieve G. Dat kon ik niet ontkennen. In cocktailbar Sahara komt een publiek van Duindorpers, studenten en dus types zoals wij, barbecue vluchtelingen. Wij waren daar niet voor de cocktails, maar voor koffie. De lieve G vindt cocktails te zoet. 'dan wordt ik wakker met zere tanden.' Koos, de uitbater van Sahara, was jarig en hij had garnalen en frikadellen op de bar laten zetten. Ze kwamen uit hetzelefde frituurvet, enkele uren geleden. Nee, ik had geen geluk met eten vanavond. In Sahara is in de hoek van de bar een lichtbak geplaatst met planten en boomschors erin, een aquarium zonder water. 'Ze zouden daar gedroogde vissen in moeten doen.' zei de lieve G,'Dat zou grappig zijn.'