vrijdag 2 april 2010

KKS05: Zo is het begonnen



"Ik was een jaar of twintig en lid van de zeil vereniging. Op een gegeven moment, laat het 1966 zijn geweest, kwam er een jongen terug uit Amerika en die had voor het eerst zo’n plank bij zich. Deze liet hij ons op de vereniging liggen, voor opslag, maar op een gegeven moment hebben we hem niet meer gezien. Toen zijn wij er mee aan de slag gegaan maar dat ging voor geen meter, we vielen er de hele tijd af,  totdat iemand tegen ons zei dat je er wax op moest smeren. Dus wij hebben toen bij de drogist zo’n blok gekocht en zo is het begonnen."

Ik sta in de winkel van Go Klap, die tot de eerste generatie surfers van Nederland behoort, de man is in surfland een legende. Het bord waarover hij spreekt hangt middenin de winkel, een joekel van een plank en volgens Go behoorlijk zwaar. Toen Go klein was wilde hij altijd al van alles met water doen, maar er was in zijn tijd niet zoveel.  Het surfen was voor hem een ontdekking en samen met JanWillem Coenraads Nederveen (die de statuten schreef) heeft hij toen de oude HSA opgericht (Holland Surf Association). ‘Die vereniging was met name van belang als breekijzer om vergunningen mee los te krijgen. In die tijd was het verboden om met een drijvend voorwerp in het water te liggen.’
Ondanks het verenigingsverband kregen Go en de zijnen geen poot aan de grond bij de autoriteiten. Later toen een paar Scheveningse surfers op een strand in Marokko de burgemeester van Den Haag waren tegengekomen, burgemeester Marijnen, ging het ineens heel snel met de vergunningen.’ Of het er iets mee te maken heeft, weet ik niet’, zegt Go.
Go houdt er na 35 jaar mee op en daarom heb ik besloten hier, in de oudste surfshop van Scheveningen en waarschijnlijk van heel Nederland, op de valreep een wetsuit te kopen. Ik heb dan wel geen surfplank maar je moet ergens beginnen. Tot grote hilariteit van Go en het enige personeelslid dat hij in dienst heeft, trek ik het pak prompt verkeerd om aan.