zaterdag 10 juli 2010

Plaquette


We kwamen  rond half vier aan op de parkeerplaats van de MacDonalds in Best om de plaquette plaatsing bij het Michael Jackson beeld bij te wonen. Eerder die dag waren we nog op bedrijventerrein Moerwijk geweest. Op de rand daarvan naast een half gesloopte fietsenstalling op een carpool parkeerplaats spraken we met een man en zijn moeder die onder een parasol bloemen aan het verkopen waren.’ We zitten hier sinds juni’, zegt de zoon, ‘We hebben inmiddels al een aardige klantenkring opgebouwd.’ De zoon heeft ook bloemen verkocht in het plaatsje Moerwijk, ‘maar daar zijn we mee opgehouden want het is toch een apart volkje met een hele eigen mentaliteit.’
Gezien het feit dat de zoon in Moerwijk bloemen ging verkopen voor de helft van wat de lokale bloemist ervoor vroeg, vonden wij de negatieve reactie van het dorp niet heel verrassend. Het dorp sloot de gelederen en de zoon moest het veld ruimen.Volgens de moeder van de zoon zal het dorpje niet lang meer bestaan omdat de milieu regels voor de petrochemische industrie strenger zijn geworden.’ Moerwijk wordt dus misschien wel opgeheven zodat de winstgevende industrie meer ruimte krijgt om te groeien.' We nemen afscheid van moeder en zoon omdat we op tijd willen komen voor de Michael Jackson bijeenkomst. Er waren na schatting veertig a vijftig fans verzameld op de parkeerplaats van de MacDonalds nabij Best. Ze stonden in zinderende hitte, het was vandaag 36 graden, te wachten op wat komen ging. Veel van de aanwezigen die via hyves met elkaar in contact staan (Michael Jackson Event) hadden een bijdrage geleverd aan de plaquette. Ik vroeg een dame van rond de vijftig met  een mooie witte jas aan waarom zij had meebetaald. ‘Michael haalt gevoelens bij me naar boven waarvan ik niet eens wist dat ik ze had’, vertelde ze. ‘Hoe zal ik het zeggen.... hij raakt de bodem van mijn ziel.’