vrijdag 16 juli 2010

Gary


Interessante televisie is zeldzaam, maar ik heb ook wel eens gehoord dat televisie erg geschikt is om de hersenen stil te zetten na een lange dag werken. Televisie kijken is een vorm van ontspanning. Daar begreep ik nooit wat van, totdat ik Gary Jenkins op ouderen zender MAX hoorde doceren over het maken van olieverfschilderijen. Hij neemt (zoals Bob Ros dat ooit deed) de kijker aan de hand mee over zijn doek en suggereeerd dat iedereeen dat kan, schilderen. 'Kijk niet alleen naar mij maar ook naar schilderijen in musea', zegt hij als tip om er even later aan toe te voegen ' je moet alleen naar de goede schilderijen kijken he, niet naar de slechte', dit wordt gevolgd door een giechel. Die giechel is zijn handelsmerk. Iedereen die denkt dat hij een therapeut nodig heeft kan ook naar Gary Jenkins luisteren en kijken, hij heeft volgens mij Sjamanistische kwaliteiten. 'Don't think, don't let those voices in your head get to you, bam bam bam , just do it.' (bij de woorden bam bam bam, zet hij felle toetsen op het doek). Schilderen als metafoor voor het leven zelf.
'Color painting is all about color.', zegt hij en alleen bij Gary krijgt het een diepere betekenis. 

Kijk hoe Gary Jenkins een Roos schildert