donderdag 15 juli 2010

kapper



Vandaag was ik bij mijn perzische kapper. Ik moest even wachten omdat hij bezig was een vrouw van middelbare leeftijd een tweede jeugd te bezorgen. Ze kreeg weelderige blonde krullen.  Plotseling vroeg de kapper, die Butros heet: 'weet jij hoe ik op televisie kan komen?'
Ik was enigszins verrast door deze vraag, maar hij bleek gisteren weer eens een rechtszaak te hebben gehad met de gemeente. ' De gemeente wil mij hier weg hebben omdat ik een vieze buitenlander ben en dat vind ik prima, maar niet voor niets.' Later toen hij mij in zijn stoel had probeerde ik Butros op te vrolijken door hem te vragen of hij nog op vakantie ging.' Nee', zei hij, 'ze hebben me volledig uitgekleed.' Ik meende een onderdrukte snik bij hem te zien. Na een tijdje zwijgend geknipt te hebben zei hij: ' Er zitten hierboven allemaal mensen in mijn pand  die daar door de gemeente daar zijn geplaatst, maar die gaan maandag de straat op op mijn manier.' Ik besloot hier verder niet op in te gaan. Bij het afrekenen vroeg ik aan Butros of hij ook een voornaam had. 'Ja' zei hij 'Jihad.' gelukkig moest hij erbij lachen. Opgelucht verliet ik de kapperszaak. Iemand die zichzelf Jihad noemt heeft een groot relativeringsvermogen.