zondag 17 januari 2010

menstruatie cyclus


Na een bezoek te hebben gebracht aan FOAM waar foto’s van de avant-garde fotograaf Rodchenko waren te zien, ben ik met de lieve G op de Haarlemmerdijk pizza gaan eten bij de pizzabakkers (in kleine letters stond daaronder: pizza en prosecco). Terwijl we op een tafeltje moesten wachten, het was zo druk dat we in het gangetje naast de deur werden gestioneerd, bestelde we een rode wijn. dat van die prosecco las ik pas later, anders was ik daar zeker voor gegeaan. Zo'n soort consument ben ik, wat zich aandient dat neem ik tot mij. Bovendien ben ik vrij makkelijk te verleiden. Staand in het gangetje, in mijn eentje want G vond het van groot belang op dat moment een half uur lang met een vriendin te bellen, kreeg ik de sensatie in een keuken te zijn.Zoals je op feestje ook wel eens in de keuken beland omdat het daar vaak intiemer is. Op een zeker moment kwamen er een man en vrouw binnen waarbij de man bijzonder geïntrigeerd en vrij luidruchtig begon te informeren naar de menstruatie cyclus van de vrouw met wie hij was. Zo kan ik duidelijk de vraag verstaan: ‘maar zet jij dan in je agenda wanneer je ongesteld bent?’ Haar reactie, hoewel ze een stuk zachter praatte, was bevestigend. Zo ging het gesprek nog een tijdje door. Ik kan me vergissen maar volgens mij voelde de vrouw zich enigszins gegeneerd, wat ik me goed kan voorstellen. De man had zijn ondervragingen op een ander moment en iets discreter moeten doen, lijkt me. Hij leek zich op geen enkele manier bewust te zijn van zijn luide stem en het - voor in de gang van een restaurant - ongepaste onderwerp. Het leek erop dat hij ergens iets had opgepikt en dit bij een levend exemplaar van het schone geslacht wilde verifiëren. Na zo’n twintig minuten kwam de lieve G ook binnen, die zich weer sociaal multitaskend door het weekend heeft gemanoeuvreerd. Dat wil zeggen ‘en werken’ 'en sociaal netwerken'. De pizza was overigens verrukkelijk.