zondag 27 september 2009

Kannibalisme


De NRC heeft onderzoek gedaan naar de aanhang van de pvv en andere kiezers en wat blijkt? De pvv stemmer lijkt meer op de gemiddelde kiezer dan werd aangenomen. Dit betekend ondermeer dat de gemiddelde kiezer niet weet wat ze wil. De NRC citeert pvv anhanger Kevin Mulder:’ Dat Wilders de AOW-leeftijd niet wil verhogen vind ik slecht. Want de AOW is zo niet langer betaalbaar. En wie wordt daarvan de dupe? Wij, mijn generatie. Ik draai daarvoor op. Want ik ben van plan later veel te verdienen. En dan moet ik de belastingen betalen.”(NRC 26september)

De pvv is een natuurverschijnsel vermomt als politieke partij, een uitlaatklep voor onvrede en volstrekt tegenstrijdige gevoelens. De partij staat voor vrijheid, al weet niemand precies wat die vrijheid betekend. Vrijheid ten opzicht van wat? Ten opzichte van oorlog? Waarschijnlijk ten opzichte van de islamisering,de vloek van de saracenen, maar vaak ook vrij van overheidsbemoeienis (behalve dan als dat slecht uitkomt). De pvv zal dan ook aan zijn eigen succes ten onder gaan. Eenmaal in de regring kunnen ze nooit alle onderbuikgevoelens inlossen. De pvv is een kannibalistische partij die eerst het politieke systeem opvreet en daarna zichzelf.