dinsdag 8 september 2009

Dramatische vrouwen en de Talmud


Op de voorpagina van het blad Volksrant banen stond een foto van Tonko Gast, de man die de crisis voorspelde. Ik ken Tonko nog uit Groningen, we hebben kort bij elkaar in hetzelfde huis gewoond, van hem heb ik de definitie van de dramatische vrouw geleerd. ‘Een dramatische vrouw, is een vrouw die meer dan de helft van haar eigen gevoelens serieus neemt.’ Het heeft diepe indruk op mij gemaakt.
Tonko, die dus afstudeerde toen ik net begon, wilde toen al naar Amerika. Nu heeft hij een financieel adviesbureau in New York, Dynamic Credit genaamd dat inmiddels een tweede afdeling in Amsterdam heeft. Hij heeft zijn huidige sterke positie in de financiele wereld te danken aan het feit dat hij saai reken werk heeft verricht. ’Rekenwerk waar anderen, inclusief de grote banken geen zin in hadden.’
Onder zijn werknemers zijn een aantal joodse jongens die jarenlang de Talmud hebben bestudeerd.‘Dat boek heeft zinnen van anderhalve pagina lang, vol me puntkomma’s. Die jongens hebben daardoor een fantastisch absorptievermogen. Precies wat er nodig is om die documenten te lezen.’