woensdag 9 september 2009

Decorum


Vandaag had ik mijn eerste college: wees een hoofdpersoon, gegeven door Eric Schliesser en Arnon Grunberg. Tot mijn verbazing waren er slechts vijftien inschrijvingen en telde ik maar elf aanwezigen. Ook was er iemand die speciaal was gekomen om te zeggen dat hij niet mee kon doen. Het leek erop dat hij overgehaald wilde worden door zijn docenten, alsof hij van hen verwachtte hem te verleiden. Misschien moet een docent normaal ook wel verleiden, maar dit was een werkcollege en daarbij is de inzet van de student op zijn minst evenredig aan dat van de docent.
Alles leek erop te wijzen dat deze student, hoewel niet onsympathiek, de titel van het college erg letterlijk had genomen. Er waren dus weinig mensen, maar intimiteit heeft ook z'n voordelen. Waarmee ik bedoel dat intimiteit wellicht tot diepere inzichten kan leiden. Arnon droeg voor deze gelegenheid een donkerblauw shirt met korte mauwen. Op de boord van het shirt zaten aan iedere kant vijf sterren. Hij was nog wel herkenbaar, maar de generaal had zijn pet afgezet en was aangeschoven voor een gesprek van man tot man. Intimiteit begint met het neerleggen van decorum.