donderdag 4 oktober 2012

Literaire Jockeys

-->
 
Herman Koch heeft net als Daniel Kahneman (was dat geen psycholoog?) en Javier Marias een kans van 1 op 66 om  de nobelprijs voor literatuur te winnen. Dat lees ik terug op een goksite. Koch maakt daarmee een betere kans dan Paul Auster die slechts een kans heeft van 1 op 100.
Aardige man Herman Koch, ik kwam hem ooit tegen in de trein. Zijn werk ken ik niet goed. Ik geloof dat iemand mij ooit het ‘Evangelie volgens Jodocus’ cadeau  heeft gedaan, maar dat zijn gebundelde columns.
Hoe dan ook had ik niet verwacht Koch uberhaubt op die lijst aan te treffen. Ik wist niet dat hij zo internationaal gelezen werd. Vreemde lijst overigens, gemaakt door mensen die doorgaans berekenen welk paard als eerste binnenkomt. Om auteurs met jockeys te vergelijken gaat wat ver. Cees Nooteboom staat trouwens ook angstaanjagend hoog. Hij heeft een kans van 1 op 12. Je wordt dan toch nieuwsgierig naar de parameters die gebruikt worden bij de berekening van de kans.  Haruki Murakami maakt volgens deze lijst de grootste kans om de prijs dit jaar te winnen. Een kans van 1 op 3. Eerst was het nog 1 op 5 maar toen hij zich onlangs in een essay uitsprak tegen de hysterie rondom de eilandjes Senkaku enTakeshima vonden de 'bookmakers' dat hij weer opgewaardeerd kon worden. Murakami vergeleek de escalatie rondom deze eilandjes als het dronken worden met goedkope sake. Het stijgt naar je hoofd en de volgende morgen heb je hoofdpijn en vooral spijt. Dat geldt ook vaak voor gokken.