maandag 15 oktober 2012

Brief aan Holleeder

-->
 
Geachte heer Holleeder

Ik wil graag worden zoals u. Ik kom uit een respectabel middenklasse gezin, al zegt dat tegenwoordig niets meer. In elk geval ben ik, in tegenstelling tot u, niet opgegroeid in een volksbuurt. Tevens moet ik tot mijn spijt bekennen nooit te zijn geslagen door mijn vader. Dit spreekt in mijn nadeel, daar ben ik me van bewust.
In het boek Karakter van F. Bordewijk zegt Dreverhaven over zijn zoon Katadreuffe: 'Ik zal hem wurgen, ik wurg hem voor negen tienden, en dat éne tiende dat ik hem laat, dat kleine beetje asem, zal hem groot maken, hij zal groot worden, hij zal, bij God, groot worden!’
Zo zie ik u, als een hedendaagse Katadreuffe. Iemand die ondanks alles groot is geworden, ja zelfs Groots te noemen is. Ook Katadreuffe werd Willem genoemd. Velen zouden in uw plaats eindeloos in therapie hebben gemoeten, u niet, u knokte zich op de straten van de Jordaan omhoog. Daar zat u dan in het programma college tour, terecht, als de held van de onderklasse. U zat daar als een man die het leven neemt zoals het op hem afkomt. Psychologie had u willen studeren als u de kans had gehad. Maar u bent psycholoog zij het niet van dat halfzachte therapeuterige type. De manipulatie van andermans gevoelens, de kunst van de suggestie; We doen het allemaal, maar u bent er een meester in. Meester in de psychologie. Wat dat betreft kwam u heel wat beter uit de verf dan presentator Twan Huys, veel betrouwbaarder ook. Hij stak maar bleekjes af tegen uw kleurrijke persoonlijkheid.
Ik zou willen zijn zoals u; iemand die geloofd in de wereld als een plek van onbegrensde mogelijkheden en zelfs in tijden van crisis optimistisch blijft. Als schrijver heb ik ook met de crisis te maken en ik wil ik graag nieuwe bronnen aanboren. Zo zou u mij een groot plezier doen als u mij zou kunnen introduceren bij de bodyguard van Mieremet, God hebbe zijn ziel. Geweldige naam is dat; Mieremet. Iemand met zo'n naam heeft geen bijnaam meer nodig. Zelf zou ik vermoedelijk nog wel een bijnaam moeten verzinnen om serieus genomen te worden. Wat dacht u van de Garnaal? Ik sta vaak een beetje krom. 
Ik zie het ook wel voor me in de krant: "Harry K., omgelegd door de Garnaal." Of beter nog: "Benno van der S. bevend als een rietje aangetroffen in zijn woning in Zoetermeer. Geruchten gaan dat de Garnaal bij hem is langs geweest."
Ik bewonder u om wie u bent, uw vindingrijkheid, uw doorzettingsvermogen, uw onverschrokkenheid. U zou het programma College Tour van Twan Huys over moeten nemen.

Hoogachtend en voor altijd de uwe,
Bram Esser