maandag 29 november 2010

Waar komen ze vandaan?


Ooit zal ik een essay schrijven over pennen en waar ze vandaan komen. Vandaag liet ik een balpen vallen op het station. Ik was aan het rennen naar de trein en er viel een pen uit mijn zak, dat zag ik heel goed. Eventjes hield ik mijn pas in om me om te draaien. De pen was wit en had een groene knop. Hij kwam me vagelijk bekend voor, maar hoe ik eraan kwam wist ik niet meer. In de trein doorzocht ik mijn tas naar een andere pen en die vond ik gelukkig onderin de tas. Deze balpen was geel en er stond in rode letters DHL op de zijkant. De pen deed het matig en dit dwong mij  nogmaals een excursie te ondernemen naar het binnenste van mijn tas. Daar op de bodem, vond mijn graaiende hand nog een exemplaar. Een semidoorzichtige pen met een zilveren knop. Bordock stond erop met een extra grote en dik aangezette B. Hoe groot de B ook moge zijn, het zij me even helemaal niks. en het was al helemaal een raadsel waar die vandaan kwam.  Allerlei soorten pennen vinden hun weg naar onze huizen. Sommige zijn er om voorgoed te blijven. Ze sluipen ons huis binnen en manoeuvreren zich in onze schrijvende handen zonder dat we er erg in hebben. Anderen gaan er soms ineens vandoor, zoals vandaag op het station. Het is hoe dan ook een fenomeen dat nader onderzoek verdiend. Dat essay komt eraan.