dinsdag 16 november 2010

Difuus

Vandaag ben ik begonnen aan een verblijf van een week in Rotterdam. Het bevalt mij goed om zo nu en dan ergens als artist in residence te verblijven. Bij aankomst op het station van Rotterdam vroeg een man mij welke kant het op was naar het centrum. Je kunt hier twee kanten op, zei hij, maar naar beide kanten lopen evenveel mensen dus daar kan je het niet aan aflezen. Ik wees hem de weg, ik was vaker in Rotterdam geweest, maar die verwarring hoort bij deze stad. wo ist die altstadt? stond er een paar jaar geleden op een sticker als een dubbele knipoog naar de verwarring van toeristen en het Duitse bombardement. Er bestaat zoals in iedere stad ook in Rotterdam een officieel ruimtelijk beleid, al moet ik daar nog een briefing over krijgen. De opdracht die ik heb gekregen is om dat ruimtelijk beleid in de praktijk te ervaren en dus ook te beschrijven. Dat komt erop neer dat ik veel wandelingen ga maken en de stad op verschillende manieren per trein ga benaderen.