zaterdag 13 december 2014

Don Quixote vervolg

Ik heb inmiddels antwoord gekregen van het Mauritshuis. Volgens Milou van het Mauritshuis gaat het hier om een omstander. Ik ben geen kunsthistoricus, maar ik heb Milou toch gemaild dat me dit zeer onwaarschijnlijk lijkt. De ruiter heeft namelijk een harnas aan dat typisch middeleeuws is en een lans die gebruikt werd bij ridderspelen. Milou had me verteld dat Abraham Bloemaert nogal nauwkeurig was bij de interpretatie van het verhaal. Ik geloof er niets van dat hij deze figuur heeft geschilderd. De figuur is over het landschap geschilderd. Ik denk dat het een ingreep is uit de negentiende eeuw. Milou heeft me allerlei scans opgestuurd uit kunsthistorische boeken. Er wordt nergens melding gemaakt van deze figuur. Dat is toch bizar. Men zou op zijn minst iets kunnen zeggen over dat middeleeuwse harnas, dat het niet echt past in een Grieks tafereel. Misschien is het toch niet Don Quixote. Hij droeg ten slotte een pispot op zijn hoofd en geen echte helm. Dat herinner ik me ineens.