maandag 29 december 2014

Deze man neemt je mee naar Noord Korea

The interview is een domme film en zegt meer over Hollywood dan over Noord Korea. The Red Chapel een Deense documentaire is veel interessanter. Twee Koreaanse komieken die in Denemarken zijn opgegroeid gaan terug naar Noord Korea om daar optredens te doen. Een van hen is gehandicapt en dat is natuurlijk problematisch aangezien Korea alleen maar supermensen voortbrengt. In Rome deelde ik een appartement met Michael Spavor die als een van de weinige westerlingen het vertrouwen heeft van het Noord Koreaanse volk en zich een vriend en vertrouweling mag noemen van Kim Jong Un. Hij was diegene die basketballer Dennis Rodman het land in heeft gekregen voor de verjaardag van de Noord Koreaanse leider. Natuurlijk moest ik hem wel inwrijven dat hij dus bevriend was met een dictator die duizenden mensen in gevangenenkampen vasthoudt. Helaas zijn dat soort argumenten vandaag de dag makkelijk te pareren met opmerkingen over Guantanamo Bay. Hoe dan ook kan ik Michael van harte aanbevelen als gids in Noord Korea, ik heb heerlijk cocktails met hem gedronken bij het Colloseum.Daarna heb ik in een dronken bui bier naar hem gegooid en vervolgens heeft hij mij gebruikt als ruitenwisser bij een auto. Het regende namelijk. Een genoegelijke avond kortom en ik weet zeker dat hij ook in de ‘Democratic People’s Republic of Korea’ (DPRK) een plek weet te vinden waar je goed cocktails kan drinken.