zondag 4 november 2012

Tafel

-->
 












Vandaag nam ik deel aan een debat over de rol die cultuur kan innemen bij kusttransities. Een middag die vooral gedomineerd werd door filmpjes en documentaires. Er was onder meer een reclamefilmpje te zien van een projectontwikkelaar. Zoals het hoort schetste hij vergezichten. Hij deed dit met een laserstokje. Gebouwen en zwembaden en golfbanen ontstonden als vanzelf als hij naar het landschap wees. Grappig, natuurlijk. Niet minder grappig in dat opzicht was de film van landschapsarchitect Lodewijk van Nieuwenhuijze. Hij presenteerde hierin een bijna futuristisch plan voor watermanagement in de Istanbul regio. Het was beter gemaakt dan de reclame film van de projectontwikkelaar, maar maakte gebruik van vergelijkbare retoriek. Hier waren mannen aan het woord met grote plannen.Soms kreeg ik de indruk aan de verkeerde tafel te zitten. Ik had noch een film gemaakt, noch was ik in Istanbul geweest. Ik vertelde dat ik in Ypenburg had rondgelopen met een labrador. En zelfs daar zat weinig activisme achter ben ik bang. Behalve dat ik uit alle macht geaccepteerd wilde worden door de buitenwijkers.