vrijdag 30 november 2012

De Buitenwijkdictator III


 
Bij de ingang van het buurtcentrum liep ik Gina tegen het lijf die op weg was naar buiten. Ze kwam van tekenles.
‘Hey, waarom was je niet op tekenles?’ Haar stem klonk teleurgesteld.
‘Ja, daar kan ik niet meer bij zijn,’ zei ik. ‘Ik ga voortaan naar de mannenavond.’
‘Oh, dat wist ik niet,’ zei Gina. Ze leek te twijfelen of ze nog iets zou zeggen. Toen zei ze het: ‘ Zijn dat wel jou soort mensen? Ik bedoel, het lijkt me de harde kern van Ado Den Haag en ik heb jou nooit over voetbal gehoord.’
Ik haalde mijn schouders op.’Voetbal is een mannending, daar zul jij nooit iets van begrijpen.’
‘Ik vind het wel jammer,’ zei ze vleiend. ‘Het was altijd erg gezellig tijdens tekenles.’
‘Ja, gezellig dat was het, maar het is tijd voor verandering.’
Ik gaf haar een hand en zei gedag. Een tikkeltje formeel wellicht, maar er zat even niets anders op. Je moest hard zijn op dit soort momenten anders bleef het nasudderen. De meeste mannen waren er al, alleen Rudolf ontbrak nog.
We hadden de vorige avond tot diep in de nacht aan de toespraak zitten werken. Het was een mooie toespraak geworden, maar we waren allebei van mening dat het beter was om eerst in te drinken. Oortje keek me argwanend aan.
‘We hebben iets voorbereid,’ zei ik tegen hem. ‘Rudolf komt zo, doe mij maar een biertje.’
Oortje deed niets, maar Rodney schoot me te hulp en paasde een flesje.
De situatie was in het begin wat ongemakkelijk waarschijnlijk omdat Oortje over mij had zitten roddelen. Dat was ook waar hij zijn bijnaam vandaan had. Hij hoorde iets en kwekte dat dan door inclusief door hem zelf getrokken conclusies. Verder was hij vooral oerdom en ik had met Rudolf ingeschat dat hij gemakkelijk kon worden ingezet om vuile klusjes op te knappen.
Twee  biertjes verder werd de sfeer al wat meer ontspannen en werd er niet meer zo op mij gelet. Toen Rudolf binnenkwam keek iedereen naar hem.  Hij zag er lijkbleek uit en trilde een beetje.
 (Wordt vervolgt)