zondag 25 november 2012

Lijzig


 
Omdat ik '4 maanden,3 weken, 2 dagen' had gezien van de Roemeense regisseur Cristian Mungiu, had ik hoge verwachtingen van zijn nieuwe film 'Over de Hills'. Het is een lijzig kloosterdrama. Ik zoek al langer naar een excuus om dat woord te gebruiken. Dit is het moment. Lijzig vind ik een mooi woord omdat er direct een gevoel bij me opkomt; Langgerekt, emotieloos, kleverig. Natte washandjes. Er zit ook iets van apathie in dat woord. De actrices waren apathisch, of speelden apathische personages. Los van enkele psychotische  uitbarstingen kwam er weinig emotie in de film voor. De oude thematiek, orthodoxe kerk met middeleeuwse opvattingen in huidige tijd, werd niet op  erg originele wijze in beeld gebracht. Al ging ik wel even rechtop zitten toen het psychotische meisje werd gekruisigd. Op enkele scènes na was de film lijzig, langdradig en apathisch, wat misschien drie begrippen zijn voor hetzelfde mankement.