dinsdag 14 april 2009

OB00.nicht für kapitalisten



In Berlijn heb ik uitgebreid met galeriehouder Reinhold Gottwald gesproken. Een grappig man, die pas echt opgang kwam toen we halve liters bier begonnen te drinken. Hij woont in een pand aan de Kastanieen allee waar heel groot Kapitalismus normalisiert, zerstört en tötet staat geschreven. Zijn galerie (Walden voorheen Peking) zit in de kelder van dat pand. Reinhold is er dan ook niet onverdeeld positief over. ‘Ik mag graag wat van die echte kapitalisten in mijn galerie hebben, dan verkoop ik tenminste nog wat.’. Uiteindelijk willen we allemaal vooruit in de wereld, dat geldt ook voor Reinhold Gottwald van een kleine galerie in een voormalig kraakpand. Toen begreep ik ook ineens dat de teksten op de gevel eigenlijk een soort verkapte reclame boodschap zijn, ze voldoen geheel aan de schreeuwerige beeldtaal die ook het kapitalisme eigen is. Ik zei dan ook tegen Reinhold dat ik me niet kon voorstellen dat de ware kapitalist zich zou laten weerhouden dat pand binnen te komen. Kapitalisten zijn altijd opzoek naar nieuwe ervaringen en galerie Walden kan op z'n minst leuke anekdotes opleveren tijdens de borreltafel. Voor sommigen is dat genoeg voor de aankoop van een schilderij. Zijn galerie is echter nogal onopavellend, iedere voorbijganger kijkt alleen maar naar de gevel erboven. Ik schat dat er per dag op z'n minst honderd foto's van de gevel gemaakt worden. Reinhold hoeft alleen maar ‘nicht für kapitalisten’ op z'n deur te schrijven en hij loopt binnen.