dinsdag 7 april 2009

OB97. Dit heeft niets met koffie te maken


Goedele stuurde ons naar de Kastanieen allee in Berlijn. Het leek te gaan om een soort krakersnest. Althans zo zag het eruit. Op de gevel stond iets over kapitalisme dat doodt, verstoort en normaliseert. Een bijna nostalgisch aandoende boodschap. Bij het restaurant Morgenrot zaten de punkers in hun punkeruniformen een punkmaaltijd te eten. Ik vroeg een jongen met dreadlocks of hij van galerie Peking of Walden had gehoord. ‘Nein’ was het veelzeggende antwoord (later bleken we op nog geen 20 meter van de galerie te staan), ook binnen wist het meisje dat broodjes aan het smeren was, van niets. We probeerden koffie te bestellen en iedere punker te vragen naar de galerie. Koffie kregen we niet. Het was onduidelijk waar we moesten bestellen en toen ik het meisje dat de broodjes smeerde vroeg waar dat kon, zei ze dat ze dit ook niet wist.Het was een houding die doet denken aan sommige hippe tenten waar het personeel te druk voor je is. Ook punkers is het snobisme niet vreemd. Mensen leken enigszinds zenuwachtig op ons te reageren. Misschien kwam dat wel door PM Obègga, de apostel van het kapitalisme, die achter me stond in een stralend Gucci jasje. PM Obègga koopt jasjes, zoals sommige mensen zich volproppen met Muffins, tegen de zenuwen. We besloten naar de overkant te gaan, zodat we de punk scene van een afstandje konden observeren. Toen de koffie kwam, zag ik direct dat het mis was.
‘We hadden dubbele espresso besteld.’
‘Ja, dit is dubbele espresso.’
‘Drink je zelf wel eens koffie, ik bedoel weet je wat een espresso is en hoe die smaakt?’, ook mij was enig snobisme niet vreemd. Ik vind dat je wel een aantal principes moet hebben. PM Obegga had zijn jasjes, ik m'n koffie.
Ze bleek niet te weten hoe een espresso behoort te smaken, laat staan dat ze wist hoe deze eruit zag.
'Door de hoge druk komt er een schuimlaagje op de koffie, iets wat hier volstrekt ontbreekt. Dit heeft niets met koffie te maken', liet ik haar weten nog voordat ik een slok had genomen. In die dingen moet je niet kinderachtig zijn. Pas later hoorde ik dat dit cafe een sociale werkplaats was. Maar dat is alsnog geen goede reden voor slechte koffie.

Commentaar bij foto: bovenstaande foto is gemaakt in een klein drukkerijtje dat verstopt zit in het gebouw met de antikapitalistische leuzen erop. Het drukkerijtje drukt hoofdzakelijk links georienteerd propaganda materiaal. 'mann bemuht sich', zei de aanwezige drukker. Ik vertaal dat gemakshalve even naar: Je zet je zoveel mogelijk in voor de goede zaak. In dit geval krijg je daar zwarte vingers van.