dinsdag 23 juni 2009

Twee vaatwassers


De vaatwasser deed het niet meer. Niet slecht of ten dele, maar er zat simpelweg geen leven meer in. Of hoe heet dat, hij gaf geen sjoege. We hebben daarom een monteur gebeld. Toen ik vanmorgen open deed stond daar tot mijn verbazing Whoopi Goldberg op de stoep, maar dan de jongere variant. Ze stapte vrolijk lachend met haar blauwe overall en lange dreadlocks naar binnen. Ik zei tegen Whoopi de jongere dat ik hoopte dat het geen vals alarm was omdat het kattenvrouwtje ons had verboden een monteur te bellen vanwege de mogelijke kosten. Whoopi de jongere ging vol overtuiging aan de slag, met een zaklamp en schroevendraaier. Voordat ik het wist lag ze met een waaier van dreadlocks op de grond. Ergens zat een draadje los. Het viel onder de garantieregeling. Ze zette alles weer in elkaar en liet de vaatwasser een profrondje draaien. ‘No leaks, its washing nice and powerful.’
Ik vroeg aan Whoopi de jongere of ze in de buurt nog meer klussen had, maar het meeste zat in Williamsburg.
‘bij de hipsters of de joden?’
‘bij de joden, die hebben vaak twee vaatwassers per huishouden.’
‘Heeft dat iets met kosjer te maken?’
‘Ik heb geen idee, ze hebben bijna van alles twee dingen, dus ook twee vaatwassers.’