woensdag 17 juni 2009

Grappig Toeval



Gisteren ben ik met een Spaanse vriend en zijn Mexicaanse vriendin op pad geweest, ze zijn op bezoek uit Californie. Hij wilde een aantal plekken opzoeken waar Federico Garcia Lorca was geweest en ik was bezig met een vergelijkbare missie. In Bryant park vertelde hij over de Kleine Weense Wals, een gedicht dat Lorca had geschreven in New York (la peqeuna val vienes). Mijn vriend zei dat het natuurlijk best vreemd was dat Lorca schreef over een Weense wals terwijl hij in New York was. Maar hij dacht een mogelijke verklaring te hebben gevonden:’ Er is een gebouw bij Columbia University dat het Wien gebouw wordt genoemd. Daar heeft Lorca natuurlijk altijd zijn geliefde ontmoet.’ Het gedicht is bijzonder seksueel geladen en gaat ondermeer over gangen en een kamer met duizend ramen (wat de theorie over het universiteitsgebouw onderbouwd). Leonard Cohen maakte er een mooie vertaling van dat misschien wel mooier is dan het origineel, het heet ‘Take this Walz’.

Wat betreft mijn eigen 'literaire' wandeling door de stad kan ik melden dat we na het nuttigen van enkele heerlijke dumplings in China town, koffie hebben gedronken in caffe Roma bij Grand en mulberry street in de luwte van Little Italy. We waren er terrecht gekomen vanwege een passage in de verhalenbundel Amuse Guele van Arnon Grunberg. Het is een bijzonder prettig koffiehuis met heerlijke gebakjes. Die liggen in een simpele vitrine en zijn soms op elkaar gestapeld. Ook de koffie is uitstekend. De familie Roma runt deze tent al honderd jaar, maar dat wordt godzijdank nergens op een bordje kenbaar gemaakt. Toen ik de passage van Amuse Guelle in caffe Roma erbij pakte werd ik verrast door een datum.
'In de buurt van Mulberry en Grand street ben ik vrijdagavond 16 juni mijn linker schoen schoen verloren.'
Ook wij waren daar op 16 juni, een grappig toeval.