donderdag 11 juni 2009

OB. De Groep


Gesprek in de woonkamer van stroom met gast(lees: expo ruimte)

Gast:"Ik heb gisteren een documentaire gezien over pinguïns. Die beesten maken één keer per jaar een grote tocht en dat gaat dan met z’n miljoenen tegelijk. Toch lopen er dan twee of drie de andere kant op, heel vreemd. Die redden het dan vervolgens niet omdat ze dood vriezen. Er kwamen wat biologen aan het woord die het ook niet snapten. Dat lopen in groepsverband is wel heel slim trouwens, dat herken ik nog wel van vroeger. We fietsten altijd met een grote groep van veertig man van ons dorp naar school in Vlissingen. Er stonden zelfs kinderen uit andere dorpen op te wachten om zich aan te sluiten. Het heette ook de groep. ‘ga je met de groep?’, ‘ja ik ga met de groep’.
Natuurlijk werd er wel eens gemord als er niet lang genoeg gekopt werd, maar over het algemeen werkte het heel goed. We reden twee aan twee.
Later ging ik met de brommer en toen dat te koud werd ging ik liften, waardoor ik altijd te laat kwam. Maar ze lieten me meestal begaan. Ik was zo’n goeiige jongen vroeger, niks kwaads in de zin, ik kwam alleen altijd te laat. Ik denk dat ze mij op school een beetje zagen als zo’n pinguïn die de andere kant oploopt."