maandag 23 februari 2009

yp7.Spiegelen



Ik mag ‘de rode duivel’ gaan helpen zoals Sander Marloes noemt. Ze staat bij het vak oriĆ«ntaalse kruiden en maakte dat netjes door de producten naar voren te schuiven. ‘Dat heet spiegelen‘ vertelt Marloes mij. Ik vraag aan haar of ze nog op school zit en ze vertelt me dat ze bijna klaar is en daarna een soort opleiding wil gaan doen waarmee ze manager kan worden van een hondenschool. ‘Het klinkt misschien raar, maar ik weet wat honden voelen, ik zie het al aan hun bek of ze gespannen zijn of niet.’
‘Wat zijn jullie aan het doen?’, vraagt Sander, die ineens achter ons is komen te staan. Ik voel me direct schuldig, we mogen natuurlijk helemaal niet praten.
‘spiegelen’, zegt Sabine en kijkt Robert uitdagend aan. ‘Nee, ik heb gezegd dat je eerst de vracht moest wegwerken en daarna, vanaf vier uur, moest je gaan spiegelen niet eerder.’
‘Nou dat was dan niet duidelijk.’
‘Nee, dat was wel duidelijk, maar je luistert niet, je gaat gewoon je eigen gang.’
‘Jij kan gewoon geen leiding geven.’
‘oh nee, hoe zou jij het dan doen? Ik zou jullie wel eens in mijn positie willen zien.’

‘Nou om te beginnen gaat een leidinggevende al geen discussie aan met z’n ondergeschikte en dat doe jij wel.’

Dan tegen mij: ’Zie je nou hoe ze me zit te jennen?’
Een klant vraagt iets aan Sander en hij loopt met haar mee. Wij beginnen blikjes kidneybonen in een schap te zetten en letten er goed op dat we fifo toepassen.
‘Volgens mij is hij een beetje verliefd op je?’, zeg ik tegen Sabine.
‘Dat heb je snel door, ja dat klopt, hij heeft me wel eens opgebeld met de mededeling dat hij al een kwartier naar me aan het zwaaien was en dan bleek hij met zijn auto voor mijn huis te staan geparkeerd. Dat is ook de reden dat ik hier weg wil.’
De ouders van marloes zijn streng gelovig en komen uit Groningen, naar eigen zeggen moet ze van hun in de supermarkt werken maar ze doet het ook omdat ze een scooter wil. Ik kom er achter dat ze allang stiekem bij haar vriend heeft geslapen en seks voor het huwelijk is in de kringen van haar ouders een doodzonde. ‘Als ze dat ooit te weten komen vermoorden ze me, dat weet ik zeker.’ Aan de andere kant is Marloes nog niet zo zeker over het niet bestaan van God, ook vermoed ze dat er wel degelijk een hel bestaat. Ze gelooft echter niet dat ze naar de hel hoeft vanwege seks voor het huwelijk. Ik open een doos waarin potten staan met wortellen en doperwten en spiegel geconcentreerd door terwijl Marloes mij uit de doeken doet dat ze wel een vermoeden heeft hoe het moet voelen om in de hel te zijn. Ze heeft zich in een duistere periode van haar leven bijna een keer voor de trein geggooid.'Maar toen zijn er verschillende mensen geweest die voor mij hebben gebeden en ik denk dat ik daarom nog leef, dus ik vind het moeilijk om in te schatten, maar ik neig er nog wel naar om in God te geloven.'
Ik knik haar toe en spiegel de blikjes erwtensoep, de tomatensoep en de champignonsoep. Ik spiegel omdat ik graag wil dat alles orderlijk en netjes staat en dat mensen een goede indruk van mij krijgen.