zondag 14 februari 2016

Valentijnsdag

‘Het is Valentijnsdag vandaag,’ zei ik tegen mijn favoriete caissière terwijl ze de roze koeken afrekende. Ze deed dit dromerig, ze doet altijd alles dromerig. ‘Natuurlijk is Valentijnsdag erg commercieel, maar een leuk gebaar kan nooit kwaad,' babbelde ik verder. 
Nog steeds kreeg ik geen reactie, ze zwijmelde wellicht weg bij de gedachte aan wat haar nog allemaal te wachten stond. Omdat het Valentijnsdag was gunde ik mezelf nog even wat tijd met haar. Als je alleenstaand bent moet je ten slotte voor jezelf opkomen. De rij met mensen groeide gestaag aan, maar ik nam de tijd, ze zouden het begrijpen, zeker op een dag als vandaag. ‘Ik vind dat je erg mooie kleren aan hebt,’ ging ik dus maar verder. Dit maakte zowaar iets bij haar los.'Het is gewoon een uniform van de supermarkt hoor, niks bijzonders. Kun je nu doorlopen ? Er zijn nog meer mensen met boodschappen.’
Ik aarzelde, maar ik voelde dat ik beet had en dat ik moest doorpakken.’ Het gaat erom hoe je het uniform draagt. Jij doet dit met uitzonderlijke klasse.’
‘Ja, heel fijn, kun je nu doorlopen? Mensen hebben haast.’ ‘Maar het is Valentijnsdag, wil je een roze koek ?’ Toen belde ze de beveiliging. Uit woede heb ik het pak roze koeken opengescheurd en ze naar binnen gepropt terwijl ik vrolijk Valentijnsdag uitriep. Dat gaat niet samen. De koek vloog met mijn spuug in het gezicht van de caissière. Niet veel later werd ik meegenomen naar het bureau. Het waren dezelfde 112 agenten die me een dag eerder ook al hadden meegenomen toen ik inbrak in mijn eigen huis. Dit keer was ik ze dankbaar.  Het is alleen jammer dat je niet direct 112 kan bellen als je eenzaam bent op Valentijnsdag. 

Gelukkige Valentijnsdag