vrijdag 1 mei 2015

Crew

Toen we vanmorgen aankwamen in de Eemshaven zei Jan de Boer: 'Dit is de enige haven in Nederland waar je full speed kan binnenvaren zonder dat ze over de radio gaan lopen piepen.' Dit deed hij dan ook gretig. Zoals vliegtuigpiloten het laatste stukje zelf vliegen, zo deed ook Jan de landing handmatig. Eenmaal op de kade had ik het gevoel weer terug te zijn op aarde na een ruimtemissie. Ik was zelfs een beetje ruimteziek en voelde mijn benen dansen. De kratten gingen van boord en het werd tijd om afscheid te nemen van de crew. Een moeilijk moment. Je hebt toch een hoop meegemaakt samen en ik was onwillekeurig een beetje gaan houden van deze jongens. Zo moet het zijn als je in het leger zit. Er werd mij verzekerd dat er geen rangen waren aan boord, maar als het erop aankomt is er toch iemand met het laatste woord. Dat was Paulus de koksmaat. Hij weet hoe je moet handelen als het vuur wordt opgestookt.