zaterdag 23 mei 2015

Energie Evangelie


In de Volkskrant stonden vandaag tips over wat je moet doen als je een succesvolle religieuze beweging wilt beginnen. Het is verbluffend eenvoudig: Maak de overstap makkelijk, doe geen beloftes die je niet kan waarmaken en wijk niet teveel af van de bestaande godsdienst. Het deed me denken aan hoe energieleveranciers te werk gaan.
Ik wordt regelmatig lastig gevallen door energieleverancier Infrabel. Ze vergeten telkens dat ze bij me aan de deur zijn geweest. Alle rationele feiten op een rijtje maakt overstappen het slimste wat je kan doen, stellen ze. Toch schreeuwt alles in mij om het niet te doen. Waarom? Omdat de mens een gewoontedier is, waarschijnlijk. Maar eigenlijk zou ik tegen zo’n jongen willen zeggen: ‘Iedere seconde dat ik mij ermee bezig houd, heb ik het gevoel dat ik een beetje sterf.’ Dat begrijpen ze bij infrabel natuurlijk weer niet. En dat snap ik ook wel. Als frisse energie jongen lever je in feite hetzelfde geloof, maar dan beter. Overstappen is makkelijk en je krijgt meer voor minder. Dat is dus succes gegarandeerd, zou je zeggen. Behalve dan als je daar niet in geloofd. Dan blijft alles bij het oude.