maandag 4 mei 2015

Oorlogsherinneringen

Mijn opa, Marinus Esser, die in 2011 op 88 jarige leeftijd overleed, werd in 1942 opgepakt voor de arbeitseinsatz. Samen met zijn zwager Johan Lok en alle andere jonge mannen van het dorp Zwartsluis werden ze vastgezet in de gymzaal in afwachting van de reis naar Duitsland. Mijn opa wist te ontkomen doordat Johan Lok hem een kontje gaf bij het wc raampje. Johan echter werd gesnapt en moest de volgende dag met de rest afmarcheren richting Duitsland. Het geluk wilde dat ze dwars door Zwartsluis moesten waar je nauwe kronkelige steegjes hebt. Toen hij langs zijn ouderlijk huis kwam, zag hij kans om uit de groep zo het huis binnen te stappen. Niemand die er erg in had. Mijn opa heeft nog een tijdje in de Noord Oostpolder gezeten. Met twee ontsnapte Russische krijgsgevangen zat hij in een bootje onder een dekzeil. Hoe dat verder was, daar heb ik helaas veel te weinig over gehoord. Mijn opa sprak daar alleen over als hij er toevallig zin in had.