maandag 5 januari 2015

Om de hoek

Met school maakten we vroeger soms best verre reizen. Ik meen in Boedapest te zijn geweest en Praag. Mijn zusje ging met haar middelbare schoolklas naar Barcelona en mijn vriendin heeft een Rome reis gemaakt. Vroeger gebeurde dat allicht minder. Er werd in Nederland gereisd. En terecht. Er zijn toch nog een hoop krankzinnige plekken te bezoeken, waar ik slechts vaag van had gehoord. Neem nou de mergelgrotten in Limburg.Daar ben ik nog nooit geweest, maar dit jaar wil ik er heen.Er is een compleet gangenstelsel onder de grond. Het loopt van Nederland naar België en is ooit door de Romeinen gemaakt. Later hebben er nog jezuïeten, nazi’s en koude oorlog bunkers in gezeten. Bizar. Ik ben nota bene in cappadocie geweest, bij de ondergrondse steden in Turkije. We hebben ze hier zelf om de hoek. De jezuiten hebben er eigenhandig kerken uitgehakt. Toegegeven; Limburg is ook een beetje buitenland.