De film ‘German Concentration Camps’ gemaakt door Hitchcock en Sydney Bernstein is een Britse propaganda film waarin de gruweldaden van de nazi’s getoond moesten worden. Geen land was zo goed in het maken van vernietigende propaganda als de Engelsen (die zelf de concnetratiekampen hebben uitgevonden). De populaire interpretatie van Auschwitz en andere kampen als wrede technologische vernietigingsmachines is genoeglijk bekend. In de NYT schreef Daniel Jonah Goldhagen in het artikel ‘How Auschwitz is misunderstood’ dat deze nadruk op het technologische in feite een verkeerde analyse is.
‘Had the Nazis never created gassing installations at Auschwitz, Treblinka, Sobibor and elsewhere, they would still have killed around the same number of Jews and non-Jews. About half of the roughly six million Jews whom the Germans and their European collaborators slaughtered, and virtually all the millions of non-Jews the Germans murdered, they killed by nonindustrial means, mainly by shooting or starving them to death.’
Dit cliché van 'assembly line klling' probeert een idee de wereld in te helpen dat het elimineren van een groep mensen alleen kan onder dit soort technologische omstandigheden, maar dat is dus niet waar. ‘ In Rwanda in 1994, the Hutu perpetrators killed 800,000 Tutsi at a more intensive daily rate than the Germans did the Jews, using only the most primitive technological means, mainly machetes, knives and clubs.’
Om Auschwitz te begrijpen moet je naar het totale systeem kijken.
‘Auschwitz was thus much more than just the gas chambers and crematories — taken as a whole, it was a microcosm, not so much of the specific mechanisms of the Holocaust, but of the Nazis’ ideological vision of a world to be ruled by a master race, resting on the collective graves of the Jewish people and of tens of millions of additional victims the Germans deemed demographically expendable, and served by an enormous population of slaves. It reveals that during the Holocaust, mass annihilation, as genocide always is, was part of a larger eliminationist agenda and, at its core, a mechanism for social and political transformation.’
Het ging hier om een morele en mentale mutatie die ongekend was in de Europese geschiedenis. Dat is eigenlijk het soort informatie en reflectie die je vaak mist. Ook in de vpro documentaire Night will fall. Wat wel verhelderend was aan deze documentaire is het feit dat informatie hoe dan ook een politiek instrument is. De film van Hitchcock is nooit uitgebracht om ten eerste de Britse burgers niet het idee te geven dat de Britten de kamp overlevenden zouden moeten opvangen en ten tweede om de Duitsers niet te ontmoedigen. Die hadden de gealieerden nodig om een blok te vormen tegen de Russen.