dinsdag 6 januari 2015

Grasfluisteraar

Maandag was ik op bezoek in het FC Groningen stadion om te praten over een item dat ik wil maken voor Opduik tv. Het moet gaan over de vraag wat er zoal in het stadion gebeurt als de selectie in Spanje zit. Ik sprak met Desiree Alt. Ze werkt bij de FC Groningen junior club en houdt zich onder andere bezig met de voetbalmascotte Groby. Het was verfrissend om te horen dat ze verder niks met voetbal heeft. Het is haar werk en dat werk gaat vaak in het weekend door, dan heeft ze geen zin om ook nog in het stadion te gaan zitten. Dat kan ik goed begrijpen. De man die jarenlang voor berenvulling heeft gespeeld is er onlangs mee gestopt. Hij hield voor vrienden en familie geheim dat hij Groby was. Als iemand het FC Groningen gevoel kan uitleggen dan is hij het wel. Ondertussen zag ik een man over het veld lopen die her en der met een hark wat door het gras veegde. Hij deed dit met zoveel liefde dat het me mateloos begon te intrigeren. Wie was deze grasfluisteraar ? ‘Dat is Jan van het Veld,’ zei Desiree. ’Hij zorgt ervoor dat het gras lichttherapie krijgt.’