maandag 17 november 2014

Werkelijkheid

The Libyan leader Colonel Gadaffi salutes during a military parade in the capital Tripoli to celebrate 40 years of independence. (David Bebber)
Wie iemands gastvrijheid accepteert moet ook diens gebruiken en gewoontes accepteren. Verscheidene keren heb ik tegen mijn Libanese gastheer gezegd vegetarisch te zijn, maar als er dan toch dood schaap op mijn bord komt, eet ik het op en ik lach er dan ook nog bij. Vanavond ging het gesprek onder Libanese en Ghanese disgenoten over Qadaffi en dat hij is gedood omdat Westerse mogendheden zijn pan Afrikaanse ideeën niet zagen zitten. Iedereen heeft recht op zijn eigen werkelijkheid. Dat betekend dat ik ook in mijn huis de waarheid zal verkondigen: "Wie zijn land wil opbouwen moet zelf verantwoordelijkheid nemen en niet naar het westen blijven wijzen. Tegelijkertijd moeten we ons idee van gastvrijheid vergroten en de grenzen opengooien. Niet iedereen hoeft hetzelfde welvaartsminimum te hebben. Dat kleine beetje geld in Nederland is een kapitaal waard in Ghana."