woensdag 19 november 2014

Theologische discussie met een Ghanees als ik bier gedronken heb


(G): ‘Een glazen oog in iemands hoofd, verandert in een echt oog, daarin zien we de heilige geest.’
(Ik):’Waarom hebben jullie altijd een glazen oog nodig om in God te geloven?’
‘God doet uitzonderlijke dingen, vandaar.’
‘Waarom kan je niet gewoon naar een boom kijken en dan van God doordrongen raken?’
‘Dat is misleiding, als een boom met je praat dan is dat de duivel. Echte wonderen daar gaat het om.’
‘Naar mijn mening, als je God wil respecteren, moet je ermee ophouden om gebruikte olie in de grond te laten lopen, zoals jullie elke dag doen.’
‘Oh mister Abraham, dat is het groene geloof, dat komt uit Europa. Dat heeft helemaal niets met God te maken.’

Ik schreef eerder dat iedereen recht heeft op zijn eigen werkelijkheid, maar soms werkt andermans werkelijkheid mij een beetje op de zenuwen. Het geloof is in Ghana tot pure kitch vervallen.