donderdag 1 mei 2014

EED08: Het Katholieke strand


We twijfelden nog op de drempel van strandtent 't Zilverzand nabij Egmond aan zee. Een vrouw was net bezig de vloer te vegen, die zag er mooi en schoon uit. 'Kom binnen, iemand moet de eerste zijn,' zei ze opgewekt. Een man las de krant aan een tafeltje. Dit waren Sjaak en Sandra, de eigenaren. 'Vanaf nu krijgen jullie schitterend hard zand,' zei Sjaak enthousiast toen hij hoorde wat we van plan waren. 'Aan de andere kant van het meetstation dat jullie net zagen, heb je van dat oranje zand, dat komt omdat het is vermengt met schelpen en daar zak je in weg.'
'Wat wordt er gemeten?,' vroeg Francois.
'De aanwas van het strand, geloof ik. Het heeft vier camera's. Maar dat heeft helemaal geen zin volgens mij. Wat er in zes jaar was aangegroeid, zo'n zes meter, dat is er met een november storm weer vanaf geslagen. Mijn strandtent stond dertig centimeter boven het strand, nu kan ik er onderdoor lopen.'
Een stel van middelbare leeftijd kwam terug van de strandwandeling. De man vertelde dat hier, op dit strand, de missionaris Adelbertus aan land was gekomen. Adelbertus kwam uit Ierland en is vanaf Egmond aan zee de bevolking van de Lage Landen gaan kerstenen. 'Ze hebben een Benedictijns klooster gesticht en hebben de bevolking gekerstend door hun vertrouwen te winnen. Ze bouwden  dijken, gaven onderwijs en ze maakten zelfs polders.'
'Dit is dus in wezen het meest Katholieke strand van Nederland?,' vroeg ik.
'Dat zou je wel kunnen zeggen. Veel Noord Hollanders zijn nog steeds Katholiek.
Het werd tijd om te gaan. Toen we opstonden zag ik dat er onder ons tafeltje een dun laagje zand terecht was gekomen. Onze schaamte lag daar, als een schandvlek op de vloer.
We betraden het Katholieke strand en ik voelde onmiddellijk de pijn van de rugzak op mijn schouders en ik wist dat die pijn ergens goed voor was.