donderdag 15 mei 2014

EED16: Doorwaakte nacht

Het was natuurlijk vragen om problemen; je tent opzetten  op een homo ontmoetingsplaats. We waren de Afsluitdijk over en het schemerde al toen we truckstop Zurich verlieten opweg naar een plekje achter het busstation. Er was ons gezegd dat deze plek niet meer in gebruik was,  maar ik zou zweren dat er van alles rond de tent scharrelde. Af en toe draaide er een koplamp  van een auto over mij heen. Lichtsignalen, die wat mij betreft naderend onheil voorspelden. Het was dan ook een doorwaakte nacht. Francois had natuurlijk weer nergens last van, hij slaapt ook zonder matje overal doorheen. Vandaag hebben we Harlingen bereikt. Dit is het voorlopige einde van de Expeditie Eridanos. Francois heeft de modder van onze schoenen geschraapt, dat verzamelt hij in doorzichtige plasticzakjes. Hij schudde in het begin ook het gele zand uit mijn schoenen. Iedere dag opnieuw. Ik heb geleerd over sommige dingen geen vragen te stellen en het maar gewoon te ondergaan.
We hebben nog niet de gehele Nederlandse kust gehad, zoals we beloofd hebben, maar dat gaat zeker gebeuren. We maken ons nu op voor dit seminar in Litouwen. 
Voor geïntereseerden is er ook nog deze facebookpagina. Expedition Eridanos, Travelling through the Antropocene