donderdag 29 mei 2014

Etentje

Hasenheide (Conrad Elktr., Hotel Ludw. v. Beth.)
Vanavond was ik bij een etentje. Dit was bij een vriendin van mijn vriend waar ik logeer. Kort daarvoor hadden we met onze gastvrouw getafeltennist. Ze is nogal goed. Naast mij aan tafel zat een vrouw van 42 die vertelde dat ze zwanger was van een man die ze liever uit haar huis zag vertrekken.' Hij wil een boot bouwen omdat de Apocalyps eraan komt,' zei ze zonder ironie.'De boot wordt van beton. We zien wel hoe het loopt.'
Dat lijkt me een goede houding als het om de Apocalyps gaat. Aan mijn rechterhand zat een kunstenaar die alle ontmoetingen die hij heeft met vrouwen vertaalt naar tekeningen, maar dan naakt. Naakt op straat, naakt in de supermarkt. De een voorspelt de Apocalyps, de ander tekent naakte vrouwen. Ik denk dat het zo ongeveer op hetzelfde neerkomt. Onwaarschijnlijke situaties prikkelen de fantasie.