dinsdag 27 mei 2014

Wijn


Vandaag was ik bij Mitte Meer in Berlijn, een winkel gericht op mediterrane producten. Vooral wijn en vis. Ik moest wijn hebben. Een fles Regaleali, om precies te zijn. Een goede wijn uit Sicilië voor een zeer schappelijke prijs van zeven euro. Mijn pinpas werd echter niet geaccepteerd. In andere winkels deed hij het wel, maar hier hadden ze om de een of andere reden Nederlandse passen geblokkeerd. Een vrouw die achter mij in de rij stond met enkele dozen wijn in haar winkelwagentje vroeg hoe dat nou kon. ‘We zitten toch in de EU, we hebben toch vrij verkeer van mensen en goederen ?’
Het meisje wist het ook niet. Helaas kwam ik met het losse geld dat nog in mijn zak zat precies 1 euro en veertien cent tekort. De vrouw die achter mij stond paste bij. ‘In het kader van Nederlands Duitse betrekkingen,’ zei ze. Ze was in de buurt van Winterswijk geboren en sprak wat Nederlands. Het was een mooi gebaar, vond ik, maar ook symbolisch voor de Europese Unie. Een Duitser helpt een Nederlander om Italiaanse wijn te kopen.