woensdag 12 september 2012

Wetenschappelijk kabinet

 
Een van de uitspraken die mij van deze verkiezingen zal bijblijven, is de opmerking vanavond van een NOS verslaggever dat ze in stemlokalen op Schiermonnikoog speciaal spijkerbroekern hadden aangetrokken om de stemmen te tellen. Wat dragen ze doorgaans op Schiermonnikoog? Vroeg ik mij af. Pofbroeken met klompen misschien? Wat het spijkerbroektellen ook oplevert, het zal allemaal weinig opzienbarend zijn. Politici zijn professionele leugenaars. Dat is best leuk om naar te luisteren, maar misschien is het tijd voor een alternatieve aanpak. Iets anders dan democratie. Er wordt wel eens gesproken over zakenkabinetten als de economie op orde gemaakt moet worden, maar de problemen zijn volgens mij groter dan economie alleen. Mij lijkt een kabinet met uitsluitend wetenschappers wel wat. Die worden dan niet democratisch gekozen, maar krijgen een ministerpost op basis van hun wetenschappelijke positie in een bepaald vakgebied. De Minister-President is dan uiteraard een filosoof. Iemand die niks heel specifiek weet, maar wel de grotere context kan schetsen en alle losse vakgebieden in een algemeen maatschappelijk kader weet te zetten.