zondag 9 september 2012

Spleen


Onlangs was ik in de Carrefour. Nabij het schap met tientallen soorten mayonaise trof ik een vrouw die een diepe zucht liet ontsnappen. ‘Ik wordt er moedeloos van, geen idee welke mayonaise mijn kinderen nou wilden hebben.’ Ik knikte haar bemoedigend toe en dat was voor haar het moment om te breken. Ze zei dat ze er moedeloos van werd,  dat ze iedere dag maar weer boodschappen moest doen en dat al dertig jaar. Met de kar naar de kassa en dan alles in de achterbak van de auto laden. Ze zei dat ze het zichzelf gewoon zag doen en dat ze het eigenlijk zat was. Dat ze zich zo liet gaan achter haar winkelwagentje nam me zeer voor haar in. Nergens komt de alledaagsheid harder binnen dan bij het felle licht van een supermarkt terwijl je stilzwijgend wordt uitgelachen door breed grijnzende potten mayonaise.