maandag 3 september 2012

Klokkenververs


 
Ik zit in het vertrekhalletje van Herentals. Plastic oranje zitbankjes en schrootjes aan het plafond. Het station van een dorp met 27.000 inwoners. De inwoners van Herental worden volgens wikipedia de klokkenververs genoemd. Er wordt niet uitgelegd waarom dat zo is. Ik heb hier niemand ontmoet. Behalve dan misschien de rode kop die vanaf de dakrand van een nieuwbouwcomplex dat nog niet was opgeleverd, naar mij begon te schreeuwen toen ik een foto had gemaakt van een scheve schoorsteen van een oude fabriek. Ik begreep hem niet, hij sprak Vlaams. Ik riep naar boven dat ik hem niet begreep. Ik begreep hem wel, althans ik begreep dat hij kwaad was dat ik een foto had genomen, ik begreep alleen niet waarom iemand daar kwaad over kon worden. Hij vroeg of hij soms naar beneden moest komen. ‘Dat zou je kunnen doen,’ zei ik. Soms beeld ik me in een vechtsport te kunnen. Dat is niet zo. Er kwam kwijl uit de mond van de man die zoals gezegd over de dakrand hing. Toen verdween hij. Een tijdlang heb ik gedacht dat hij achter me aan zou komen.Of het een echte klokkenverver is, weet ik niet.