vrijdag 21 september 2012

De Bink


Over twee weken wordt het “I’m Binck festival” geopend en ik ben gevraagd een verhaal te houden over die plek. Een belangrijk element van de Binckhorst is de diversiteit en de mogelijkheid voor allerlei sferen om elkaar te beïnvloeden. Er zijn kunstenaars in het gebied maar er is ook nog een maak-industrie.
Ik ben vandaag en gisteren bij wat mensen op bezoek geweest om te orienteren. Gisteren was ik bij autoschade bedrijf Spoelstra en vandaag bij Alessandro Bruti. Alessandro runt samen met zijn ouders de Jero papierfabriek. Ze maken er als een van de weinigen in Nederland smalle kartonnen bordjes waar je een kroket op kan leggen. Alessandro heeft meer interesses zoals Italiaans koken, whisky proeven, muziek maken en boksen. Op 3 november zal er een boksgala worden gehouden met boksen en eten en muziek. Als er ooit  een mister Bink verkiezing gehouden zal worden dan lijkt me Alessandro een van de genomineerden. Niet alleen omdat hij aan boksen doet, maar vooral omdat zijn kartonfabriekje ook wordt ingezet als decor voor etentjes en muziek optredens.  De binckhorst als eclectische mix draagt hij persoonlijk al uit. Ondanks dat er al meer dan veertig jaar plannen zijn met de Binckhorst, die alsmaar niet doorgaan, is het toch een interessante plek geworden. Overigens een gemiste kans om het festival niet ‘Ik ben de Bink’ te noemen. Altijd weer dat Engels, dat riekt naar city marketing.