maandag 16 mei 2011

Knikkere

 
Vanavond zat ik het restaurant waar ik altijd Gado Gado eet. Het was tegen sluitingstijd en het restaurant vrijwel verlaten. Alleen een groepje Amerikanen en ik zaten nog te eten. De Amerikanen waren rond de veertig en leken elkaar van ‘college’ te kennen, ze haalden herinneringen op. Eentje vertelde dat hij niet lang geleden een oud klasgenoot was tegengekomen die tegen hem vertelde dat hij recentelijk verhuist was naar San Francisco en dat hij erover zat te denken om het marihuana dealen , vanuit Virginia naar California te halen.’ Toen hij vroeg wat ik deed zei ik tegen hem dat hij dit beter iets eerder had kunnen vragen.’ De mannen aan tafel lachen. Een van de anderen zegt: ‘ ik ben al jaren geleden gestopt met dealen.’ Ik vond het intrigerend, want aan tafel zaten keurige heren in pak. Ze spraken over het dealen in marihuana alsof het om knikkeren ging, dat doe je een tijdje en dan houd je er weer mee op.