vrijdag 13 mei 2011

Balade



Wegens een menselijke fout, zo meldde blogger, heeft de site sinds woensdag plat gelegen. Bij deze geef ik door wat Blogger ook al tegen mij heeft gezegd: sorry voor het ongemak. Gisteren ben ik met de lieve G naar de film geweest. Het betrof 'Balade Triste de Trompeta’, een Spaanse horror film die begint tijdens de Spaanse burgeroorlog en zich later grotendeels afspeelt in de jaren zeventig. Nu ben ik niet zo thuis in de horror, maar deze film zat vol verborgen symboliek. Als je het mij vraagt ging het over de erfzonde. Een vader die zijn zoon opzadelt met de  opdracht om gelukkig te worden door zich te wreken. De vader die een vrolijke clown is en de zoon die een trieste clown moet worden, hij heeft als kind teveel meegemaakt. De film is absurdistisch en zit vol orgastisch geweld.  Als de zoon zich heeft omgevormd tot een engel des doods gaat hij opzoek naar de vrouw die hij lief heeft. Hij raakt betrokken bij  een aanslag op de eerste minister Carrero Blanco, een historisch feit. Hij is een clown en dus vraagt hij aan de toekijkende ETA leden: van welke circus zijn jullie? Al met al een vermakelijke film met tal van verwijzingen naar King Kong en de perversiteit van de Katholieke kerk.