maandag 10 mei 2010

Uren maken

Vorig jaar heb ik een cursus 'leren vrienden maken' gedaan bij het Rode Kruis in Delft. De tekenfilmheld Sponge Bob gold tijdens die cursus als rolmodel.'Sponge Bob is een rasoptimist, als hij wordt geschopt zegt hij:'dank je wel, nu ben ik weer een stapje verder.' De cursus deed mij denken aan droogzwemmen voor mensen die willen leren leven. In Scheveningen heb ik geprobeerd te ontsnappen aan de beschaving en een cursus surfen leek mij wat dat aangaat wel op z'n plaats. Mijn rolmodel is Harry Houdini, hoe sterk de stroming ook was, hij kwam altijd weer boven water. Je moet het ontsnappen ten slotte wel kunnen navertellen. Een surfer heeft me kort geleden toevertrouwd dat als je in het water ligt en een golf pakt, het onmogelijk is om nog na te denken over de rekeningen die betaald moeten worden. Ook vergeleek hij het surfen met stierenvechten. Net als bij stierenvechten is surfen een vorm van grace under pressure. Blijf cool terwijl je de dood in de ogen kijkt. We zijn met z'n vieren. Ik, een jongen genaamd Koen en een dik stelletje. Iedereen kan leren ontsnappen ook dikjes. De dikjes waren in Hawai geweest en waren zo onder de indruk van de golven en de surfers dat ze dat ook wilde leren. Koen had zijn plank al een jaar geleden op marktplaats gekocht, maar het kwam er maar niet van om te gaan surfen. 'Misschien helpt een les.'
Jord, onze surfinstructeur, ziet er ook uit als een surfinstructeur. In de winter geeft hij snowboardles.Hij vraagt aan mij waarom ik wil leren surfen. Ik fluister dat ik ernaar verlang een echte man te worden. Ik kan me vergissen, maart er fonkelde iets in de ogen van Jord. Hij herkende dit verlangen. Als laatste arriveert er een jongen genaamd Sander die voor niks naar de Hema is gereden om een zwembroek te kopen. De zwembroek die hij heeft aangeschaft is namelijk veel te groot en niet geschikt voor onder een surfpak. Als iedereen zich in z'n wetsuits heeft gewurmd en we in kleermakerszit rondom Jord zitten, krijgen we wat veiligehidsinstructies. Even later lopen we met zogenaamde softtops naar de kustlijn.'Softtops zijn planken waar je jezelf en anderen geen pijn mee kan doen', legt Jord uit. 'Je hoeft bijna niets voor te doen, surfen op een softop gaat vanzelf.' Jord legt nog even uit hoe we met een holle rug omhoog moeten komen en hoe we moeten gaan staan, maar dan worden we het water ingestuurd. Voor surfen geldt net als bij vrienden maken; veel blijven oefenen en uren maken.