maandag 19 oktober 2009

SF04 Truck stop

Vandaag hebben we de hele dag gewerkt in een restaurant van een belangrijke truck stop aan de belgische grens. Het is best prettig werken tussen de Truckers die komen en gaan. Af en toe vang ik een gesprek op. Een chauffeuer zei: ' toen ze me vroegen wat ik voor rvacht bij me had zei ik dus: geen idee het zou cacaine of hroiene kunnen zijn. Toen zei hij: maar u bent verantwoordelijk voor uw vracht meneer. Toen zei ik: welnee ik ben alleen verantwoordelijk vor het van A naar B brengen van deze vracht....'
Edje, zoals ik het personeel een mannelijke serveerder heb horen noemen, vertelt ons dat sinds het invoeren van het verplichte pausesyteem voor truckers, het helemaal niet meer zo gezellig is. 'Vroeger bleven ze nog wel eens hangen, maar dat kan nu niet meer nu alles gereguleerd is.'
Edje is een nogal vrouwelijke homo, zonder stigmatiserend te willen doen, vind ik hem een wonderlijke verschijning in deze wereld van ruige truckers mannen. Hij is niet de enige. Gisteren liep er een collega van hem rond waar je mee kon kletsen zoals je normaal gesproken met vrouwen kletst.

notitie:
Vervoersbedrijven zijn ontstaan vanuit de agrarische sector. Boeren moesten toch al van alles vervoeren dus dat was tamelijk vanzelfsprekend. Dit verklaard misschien wel waarom de truckerswereld zo’n witte wereld is.

Voor uitgebreidere verhalen over de snelwegsafari, kunt u terrecht op www.snelwegsafari.nl