donderdag 6 maart 2008

Een vermoeden van liefde


Zoals gezegd heb ik een beetje op internet rondgestruind opzoek naar het antwoord op de vraag wat het verschil is tussen God en een broodrooster, ik heb daar voor het gemak strijkijzer van gemaakt. Op religie.blog.nl kreeg ik een reactie, maar die heb ik vanwege de onsamenhangendheid en uitgebreidheid moeten inkorten. het kan zijn dat in de loop der dagen deze post wordt uitgebreidt vanwege nieuwe reacties op mijn theologische queeste.

Geplaatst door bram: Antwoord
04/03/2008, 00:44

Wat is het verschil tussen God en een strijkijzer (of ieder ander willekeurig huishoudelijk apparaat)?

Geplaatst door F.Floor (61): Antwoord
04/03/2008, 15:46

Liefde.

Geplaatst door bram: Antwoord
05/03/2008, 00:10

@Floor
Interessante hypothese. Maar is religie het object van de liefde of genereert het liefde? Als God het object van ons verlangen is zie ik geen verschil met een strijkijzer, want daar kan ik soms best naar verlangen. Als je zegt dat God 'iets' is dat liefde genereert, dan genereert het ook haat (want liefde bestaat alleen bij gratie van haar tegendeel).
Of wou je zeggen dat God een wereld van haat met liefde overspoelt? Dan zie ik weer geen verschil met een strijkijzer die met haar hete adem een gekreukeld overhemd gladstrijkt.


Geplaatst door F.Floor (61): Antwoord
05/03/2008, 22:04

Wel, het Oude Testament heeft wel 9 verschillende woorden voor onze vertaling van het woordje: "god". Je ziet dus dat zoals mijn pappie op m'n 17e mijn kop insloeg "omdat zo gods woord beter bij me kon binnendringen" ik ook vanaf toen een jeugdprobleem had, erger nog ik werkte toen in een politiehoofdbureau.

* JHWH, soms ingekort tot JH. Er is veel dabat over geweest wat dit te betekenen heeft maar de Rabbi's weten het echt niet meer. De meest waarschijnlijke verklaring is dat ze de afkorting zijn van Vuur-Lucht-Aarde-Water. (!) In een discussie met een heel oude Rabbi te Amsterdam in 1963 kreeg de man meteen een hartverzakking en overleed een week later. Volgens hem was het waar maar de dag later kreeg ik een rouwbrief jammer dan. 17 was ik en ja, weer een beste leraar minder dat komt hard aan.

Maar om op de Kern van je vraag te komen: het gaat hier om de eeuwige strijdvraag tussen Wet & Liefde. Soms moet je de Wet overtreden om bij je geliefde te kunnen zijn, soms moet je je geliefde laten staan om de Wet te vervullen. Daartussen moet je schipperen. Het platstrijken van een overhemd vond ik een heel leuke vergelijking met iets wat je: "leven" zou kunnen noemen want soms moet je met penicilline aan de gang en dat is een killer van laagwaardiger organischmen. Heel goed. Uitwerking:
Je kunt op Google eens intikken: donder spatie volmaakt en dan moet je tegenkomen het evangelie: Donder, de Volmaakte Geest maar het is niet erg begrijpelijk.
Een betere vertaling heb ik gemaakt op een scholiertjessite www.promootio.nl/floor en scroll naar Meesters3.txt waarin ik uitleg hoe of deze koptische tekst op mij als 17-jarige een verpletterende indruk heeft gemaakt 'alsof ik thuisgekomen was' zo voelde ik me toen. Probeer beide maar eens.


Geplaatst door bram: Antwoord
06/03/2008, 17:12

Floor
Dank voor je uitgebreide reactie, al vond ik deze enigszinds verwarrend. Ik begrijp dat je in naam van het geloof door je vader bent mishandeld. Wat wil je daar precies mee zeggen? Moet het iets illustreren?
Je vader heeft vast Nietzsche gelezen, die stelde dat je alleen een geheugen kan creƫren door het lichaam te pijnigen. Heeft het gewerkt en ben je nog steeds gelovig?
Ik begrijp uit je verhaal dat de Joden een groot fan zijn van het maken van afkortingen en daarom wellicht vergeten zijn wat het oorspronkelijke woord voor God (JWH) betekend. Is dat dan misschien de kern van het geloof, het zoeken naar de oorsponkelijke betekenis? Toch vermoed ik dat de meeste mensen stiekem al een definitie klaar hebben, ze zien God het liefste als penicilline voor het leven. Zo blijft God ook voor de hard werkende mens, die geloof er bij doet, een beetje een hanteerbaar en gebruiksvriendelijk begrip, zoals een strijkijzer dat ook is. Toch begint een groot deel van de Nederlandse bevolking resistent te raken voor de Penicilline God. Is het daarom niet raadzamer om bescheiden te blijven en te geloven in de kleine geneugden des levens, zoals gladgestreken overhemden?
Ten slotte:
Van wat liefde is heb ik een vaag vermoeden, maar wat is de wet?

Geplaatst door F.Floor (61): Antwoord
07/03/2008, 19:29

Nee mijn pa was onderofficier tijdens de crisis 1915, dus in WO-1 toen het erom spande
en we noemden hem de duivel. Ze waren NH op GG, dus SGP. Ikzelf ben gnostisch en die hebben wel Hoogleraren maar geen gebouwen.
Ja van die Joodse Rabbi weet ik nog wel dat hij verschrikt uitriep: "Hier heb ik mijn hele leven naar gezocht maar het was er niet, kom erin mijn zoon" en kuste me een heel gek gevoel is dat om door een ouwe kerel te worden gekust (was 17+) maar die hartverzakking was toch echt mijn schuld niet.
Maar om een lang verhaal kort te maken, er bestaat over de rest van jouw verhandeling een heel diepgravend boek over en is vorig jaar alweer opnieuw uitgegeven, in 1925 voor de 1e keer en heet: 'De Meesters v/h Verre Oosten, van Bird t.Spalding, door AnkhHermes dus gewoon overal te koop. 2e-hands ligt het ook overal rond te slingeren. Houd het wel weg van je ouders want die van mij hebben er al 2 verbrand in de kachel, maar het gaf op al mijn vragen het juiste antwoord en daar heb ik 45 jaar later nog steeds niet van hoeven op terug te komen. De schrijver bird ervan ja, die bleek de zoon van Spalding te zijn maar de rest klopt gewoon.
Oja, wet = tora, dus de 625 ge- en verboden van Israel en waarvan kerkmensen er slechts 10 van kennen - de rest wijzen ze af.
Dat is dan in tegenstelling met Jezus: "Meen niet dat ik gekomen ben om de tora te ontbinden etc." - "wie de tora niet doet, hem...etc".
Vergelijk hier ook het wetsonderwijs in de Islam mee, immers Jezus staat hier zelfs nog boven Mohammed en dat realiseren Westersen zich lang niet altijd.
Dito Chinezen. Omdat een groot gedeelte van dit boek zich in China afspeelde, denk ik zelf dat er meer achter hun huidig liberalischme zit - zolang ze de collectezak maar niet omhoog steken. Criminele bendes bestaan namelijk altijd uit precies 5 man, dat hebben we eerder met de Nazi's, opgevolgd door Ogem, Texeira en Albert-Heins fraudezaak gezien en dus ook toen Mao overleed was er "de bende van 4" overgebleven.