zondag 30 maart 2008

Puur Toeval


Bij puur toeval kwamen we vandaag op de Haagse Mart terecht. We waren op weg naar het Hemelse Gewelf een kunstwerk van James Turrell in kijkduin, maar kwamen vast te zitten in het verkeer dat in de nauwe straatjes richting de markt voor opstoppingen zorgde. We besloten dus maar met de stroom mee te gaan en ook inkopen te doen.
Uit luiheid doen we onze boodschappen meestal in de supermarkt, die zich op tien minuten loopafstand bevind. Eigenlijk vind ik dat al veel te ver. Vaak loop ik dan ook naar de avondwinkel die zich op 200 meter van ons huis bevindt. Soms leef ik in een heel klein cirkeltje. Daarom bedachten we, ik en de andere helft van de samenleving, om naar het Hemelse Gewelf te fietsen. Al was het maar om je horizon te verbreden. Het kunstwerk bestaat uit een holle ronde duin. Als je daarin staat lijk het alsof de hemel er als een koepel overheen is gelegd. Maar het werd dus de markt dat weer op een hele andere manier je horizon verbreedt.Vaak weet je pas dat je iets nodig hebt op het moment dat je het ziet. Zo kocht ik een adapter voor mijn wereldontvanger en schafte de andere helft van de samenleving een nieuw frontje aan voor haar mobiel. Zachte lenzen verkochten ze er helaas niet. Jammer want bij de Hans Anders zeiden ze vandaag doodleuk tegen me: “ we verkopen vandaag geen lenzen meneer.” Een van de stomste opmerkingen ooit.
Later zijn we bier gaan drinken in café De Paas aan de dunne bierkade, waarschijnlijk het leukste café van Den Haag. Dat weet je pas als je er voor het eerst bent geweest.