woensdag 5 maart 2008

Drugs en Religie


Een paar dagen geleden kwam ik twee keurig gekapte knaapjes tegen die lange zijljacks droegen over een pak (het soort pak waar filiaalhouders van supermarktketens zich ook wel in vertonen). We liepen in tegengestelde richting over de stoep van een middelgrote stad. ‘meneer wij zijn’, ‘ja dat weet ik’ was mijn afgemeten antwoord en ik liep door zonder vaart te verminderen. Even daarvoor waren ze uit hun Renaultje geklommen nadat ze elkaar succes hadden gewenst. Ik was de eerste die ze tegen kwamen, dus mijn reactie zou misschien wat koud op hun dak zijn gevallen, maar ik zat middenin een verhuizing. Bovendien zouden ze die dag hoogstwaarschijnlijk nog wel ergere reacties te verwerken krijgen, dus dit was alvast een goede voorbereiding. Achteraf heb ik altijd spijt jehova’s niet even aan te horen, of liever gezegd uit te horen. Zo had ik ze graag willen vragen wat het verschil is tussen God en drugs, of tussen God en een broodrooster. Omdat ik oprecht geïnteresseerd ben in deze kwestie heb ik mijn vraag achtergelaten op verschillende religieuze blogs. Ik wacht nog steeds op antwoord.
Ik heb ondertussen op de radio gehoord dat Moses waarschijnlijk stoned was toen hij trompet geschal hoorde en de tien geboden opschreef. Er is een bremachtige plant op de berg Sinai ontdekt dat bij consumptie het effect heeft van paddo’s. Het gaat om de actieve stof Harmal die in de lucht kan zijn gekomen door de beroemde brandende braamstruiken waarover wordt gesproken in het oude testament.