maandag 19 oktober 2015

Eten met Peshmerga


Vandaag heb ik gedineerd met peshmerga strijders. Sommigen waren ex-peshmerga. Een van hen is elf jaar geleden terug gegaan naar Koerdistan om te gaan vechten. Hij zegt dat Koerdistan erg veilig is en dat het front op zeker vijf kilometer afstand van zijn huis is. Een kwestie van wat je gewend bent, denk ik. Hij zei dat er geen twijfel over bestaat dat Turkije IS steunt. Dat is wel iets om in het achterhoofd te houden als je in de krant leest dat in Turkije 15 IS terroristen zijn opgepakt in Istanbul afgelopen zondag. Turkije verdient aan IS door wapens te leveren, maar ze worden ook in Turkse ziekenhuizen verzorgd verzekerde mijn peshmerga bron.
Er werden ook grappen verteld aan tafel.
'Een gevangen isis strijder met een lepel in zijn hand zegt tegen peshmerga, schiet mij maar dood. De peshmerga strijder vraagt waarom. Nou ik heb een eet afspraak met Mohammed. Ik schiet jou niet dood, zegt de peshmerga strijder, ik wacht nog even en dan schiet ik je wat later dood zodat je precies op tijd bent om de afwas te doen.'
Dat was natuurlijk wel lachen.